Ötödször indult tudományos kutatóútra az arktikus jégtakaró alá 1999 áprilisában a USS Hawkbill nevû nukleáris tengeralattjáró. Csak az ilyen hajók képesek arra, hogy heteket töltsenek a jégtakaró alatt, ha pedig kell, a jeget áttörve emelkedjenek a felszínre.
A legénységgel együtt több mint 1500 ember veszett oda a – már a katasztrófát megelőzően legendává váló – Titanic első s egyben utolsó útján. A túlélők száma mindössze 800 volt. Közülük Browne atya kétszeresen is szerencsésnek mondhatta magát a tragédiát illetően. A hajóutat megszakítva, a hajóról készült, mára dokumentumértékű fotói is megmenekültek, egy csapásra világhírűvé téve őt.
Víz alatti járművek szerkesztésével már a XVII. sz. óta kísérleteznek. Alapvetően két műszaki probléma megoldása foglalkozatta a vállalkozó szellemű tudósokat / kísérletezőket: Megfelelő meghajtószerkezettel igyekeztek ellátni járművüket és a víz alatti tartózkodáshoz megfelelő mennyiségű és minőségű oxigént kellett biztosítaniuk.